Vad Ingår I En Chaos-leverans Till Trafikverket?
Att upprätta relationshandlingar i projekt åt Trafikverket, och sedan leverera dem till Trafikverkets databas NVDB via deras portal Chaos, är inte alltid det lättaste då all dokumentation måste följa en viss standard för att accepteras.
Trafikverket har utbildningar på detta, men om man inte jobbar med det här löpande så kan det ändå vara svårt att få allt rätt för att göra en Chaos-leverans till Trafikverket, och det är heller inte alltid som professionella konsult-byråer har koll på vilka krav Trafikverket har på levererad dokumentation.
Vilka typer av ritningar och dokument som skall levereras i ett projekt är specificerat av Trafikverket i den dokumentation som de levererar till uppdragsgivaren för projektet, så låt oss titta på ett litet axplock av vad som oftast kan ingå i ett projekt åt Trafikverket, som ett exempel.
Ritningar
Till att börja med har vi ett axplock av ritningar, dessa skall levereras i både DWG och PDF format, med Trafikverkets Namnruta och stämplar (vilken också måste vara läsbar av Chaos), en mindre översikt med orientering för respektive ritning, en Teckenförklaring och sedan själva innehållet vilket består av inmätt verkligt resultat.
- Planritning – Ritning med övergripande och detaljerad beskrivning av inmätt verkligt resultat av vad som har utförts i projektet, hur utfört arbete ser ut i verkligheten sett ovanifrån helt enkelt, och med beskrivande textrutor med pilar för detaljer.
- Avvattningsritning – Ritning i plan som beskriver riktning på vatten som flödar på vägen och omgivande terräng och slänter, och hur detta tas om hand av vägtrummor och dylikt.
- Skyltritning – Ritning i plan som beskriver placering och riktning av skyltar.
- Elritning – Ritning i plan som beskriver installerad el på och omkring vägen, exempelvis vägbelysning och kablar.
- Sektionsritning – Normalsektion av vägen, oftast tagen på flera ställen och sträckor.
- Profilritning – Profil av vägen, som visar lutning och tvärfall av sträckan, med höjd och längd taget efter referenslinje, och kan också innehålla ytterligare detaljer.
Referenslinje
En Referenslinje av vägen skall skapas i 3D efter inmätt verkligt resultat och levereras separat, samt också en data-leverans byggd på referenslinjen till NVDB av exempelvis Vägtrafiknät, Vägnummer, Väghållare, Vägbredd, etc, efter Trafikverkets specifikation för projektet.
Förteckningar
Trafikverket har specificerat vilka typer av förteckningar som de vill ha levererade för projektet, exempelvis över utrustning och kemikalier, men också en Ritningsförteckning som listar samtliga Ritningar, Referenslinjer och Förteckningar som ingår i leveransen, och Ritningsförteckningen måste vara läsbar av Chaos.
Metadata
Samtliga filer skall också ha en relaterad fil för Metadata, vilken beskriver innehållet i respektive fil, och skapas enligt Trafikverkets standard och klassificering, och den skall vara läsbar av Chaos och metadatan skall stämma med vad som finns i filen, exempelvis datan i Trafikverkets Namnruta på respektive ritning.
Chaos-leverans
När allt ovan är klart så levereras detta till Trafikverket och NVDB via Chaos genom den inloggning som företaget har till Chaos-portalen, vilken kräver inloggning via VPN.
Detta är förstås bara ett kort exempel på hur en Chaos-leverans till Trafikverket kan se ut, och vad som kan ingå, och vi har gjort det för att ge en översikt över själva processen.
Vad Kan Vi Hjälpa Er Med?
Om du är i behov av hjälp att upprätta Relationshandlingar och att skapa en Chaos-leverans till Trafikverket så har vi på Lindås Schakt & Maskin AB de instrument och dataprogram som krävs för att utföra detta, samt den utbildning och erfarenhet som behövs för att effektivt använda dessa och föra ditt projekt i mål.
Detta gäller både inmätning på plats, samt att skapa alla ritningar och dokument som ingår i ditt projekt och som du sedan levererar till Trafikverket och NVDB via ditt företags inloggning till Chaos-portalen.
Vill du komma i kontakt med oss så har vi vår kontaktinformation här.
Varm välkommen.
Mvh
Teamet på LSM